معایب استفاده از سایت سازها در طراحی سایت

معایب استفاده از سایت ساز ها

این روزها هر کدام از ما اثرات پیشرفت فناوری و گسترش ابزار هوشمند را به نوعی در زندگی روزمره خود می‌بینیم. دیگر لازم نیست برای انجام یک تراکنش ساده مالی، زمان زیادی را در صف بانک منتظر بمانیم. نیازی نیست گرمای طاقت‌فرسای تابستان یا سرمای سخت زمستان را تحمل کنیم تا یک وسیله واجب و ضروری مورد نیازمان را تهیه کنیم. همه این موارد، که به واسطه رشد علم و سطح دانش مردم است، برای آسان‌تر کردن زندگی به کمک ما آماده‌اند.

شما که این مطلب را مطالعه می‌کنید، ممکن است از آن دسته افرادی باشید که در فضای حقیقی، مجموعه‌ای از خدمات مهم و کاربردی را برای مخاطبان خود ارائه می‌دهید. حالا که به اهمیت وجود واسطه‌های مجازی و گسترش استفاده از آن‌ها توسط بسیاری از افراد، پی بردید، تمایل دارید تا فعالیت خود را در اینترنت هم شروع کنید. تصمیم می‌گیرید تا یک سایت برای کسب و کار خود داشته باشید. طبیعی است با توجه به هدف مهمی که دارید، بخواهید از قبل در مورد آن پرس و جوهای دقیقی انجام دهید تا به نتیجه قطعی برسید. بعد از انجام تحقیق، روبروی خود انواع پیشنهادها با شرایط مختلف را می‌بینید که تصور می‌شود هر کدام به نحوی در حال معرفی و تبلیغ کار خود هستند. به هزینه‌ها که نگاه می‌کنید، باز هم شاهد فاصله قیمتی بسیار زیاد از کمترین تا بیشترین مبلغ می‌شوید. ممکن است اطلاعات و دانش زیادی در مورد نحوه طراحی سایت نداشته باشید. از طرفی توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد برخی از تعرفه‌های تعریف شده از سوی شرکت‌ها و متخصصان مختلف طراحی سایت را نداشته باشید. بنابراین ترجیح می‌دهید سایت خود را با سایت سازها راه اندازی کنید.

علت انتخاب سایت ساز را که جویا می‌شویم، موارد زیر را بیان می‌کنید.

  • چون طراحی سایت با یک سایت ساز، به دانش کد نویسی و آشنایی با طراحی سایت نیازی ندارد.
  • ساخت سایت با سایت ساز، هزینه خیلی زیادی نمی‌خواهد. حتی در برخی موارد، استفاده از یک سایت ساز، رایگان هم است.
  • در زمان کوتاهی می‌توان یک سایت را با سایت ساز راه اندازی کرد. در واقع، سایت ساز، ساخت سایت را سرعت می‌بخشد.
  • مدیریت سایت، پیچیدگی خاصی ندارد و به راحتی می‌توان انجام داد.

این مواردی که در مورد سایت سازها مطرح کردید، اشتباه نیست و می‌تواند دلیل خوبی برای انتخاب شما باشد. در واقع اولین دلیلی است که باعث می‌شود تا بدون توجه به خیلی از موارد دیگر، سایت ساز را به عنوان گزینه‌ای برای شروع کسب و کار اینترنتی خود در نظر بگیرید. اما برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، بهتر است در مورد همه شرایطی که با انتخاب سایت ساز برای سایت مربوط به کسب و کارتان اتفاق می‌افتد، اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید. بنابراین در ادامه این بخش راجع به مواردی صحبت می‌کنیم که ممکن است نظر شما را در مورد انتخاب سایت ساز، تغییر دهد.  وقتی که یک سایت را با سایت ساز راه اندازی کرده‌اید، موارد زیر برایش پیش می‌آید.

عدم توسعه سایت در سایت سازها

شاید وقتی در ابتدا شروع به راه اندازی سایت می‌کنید، نیاز به امکانات زیادی نداشته باشید. حتی ممکن است به علت تازه تأسیس بودن سایت، بازدید زیادی از سوی کاربران صورت نگرفته باشد. در این صورت متوجه نیاز مخاطب خود نمی‌شوید و تصور می‌کنید همه چیز عالی است. همین که ترافیک سایت زیاد می‌شود و می‌خواهید به بازدهی بهتری برسید، به این نتیجه می‌رسید که در قسمت‌هایی از سایت تغییراتی را اعمال کنید. طوری که کیفیت کلی سایت افزایش یابد و مورد دلخواه شما هم باشد. اینجاست که پی می‌برید انتخاب سایت ساز، درست نبوده است. چون قادر به پیاده سازی اصلاحات و ویرایش‌های مدنظرتان نیستید.

پرداخت هزینه نامتعارف جهت اشتراک سایت سازها

خیلی از سایت سازها بابت خدماتی که به شما می‌دهند هزینه دریافت می‌کنند. اگر این دریافت هزینه، برای یک بار انجام شود، شاید مورد خاصی نباشد. اما وقتی بابت ارائه خدمات ثابت، قرار باشد هر ماه یا به صورت حق اشتراک، در زمان‌های خاصی هزینه پرداخت کنید، به مرور زمان خواهید دید که برای یک سایت که در ظاهر به راحتی ساخته شده است، هزینه خیلی زیادی پرداخت کرده‌اید. در مقایسه با سایر روش‌های طراحی سایت که از نظر اصولی و رعایت قوانین، بهتر هم هستند، انتخاب سایت ساز در چنین شرایطی، بدترین گزینه ممکن است.

استفاده از منابع مشترک سایت سازها

حتماً این را می‌دانید که برای طراحی سایت نیاز به فضایی است که بتوانید تمام محتوای سایت خود را در آن بارگذاری کنید. سایت سازها هم این فضا را در اختیار شما می‌گذارند تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید. موضوع مهمی که در این قسمت وجود دارد، اشتراکی بودن ‌هاست و بقیه منابع مورد نیاز برای راه اندازی سایت است. یعنی هم‌زمان، ممکن است چند نفر دیگر هم از همان سرور و سایر منابعی که به سایت شما اختصاص داده شده است، استفاده کنند. مسلماً هدف شما از ساخت سایت این است که مخاطب بیشتری وارد سایت شود تا با ارائه بهترین خدمات، بتوانید اعتماد و اطمینانش را جلب کنید. در نهایت هم به درآمد زایی برسید. حالا این صحنه را تصور کنید، در یک زمانی که تعداد بازدید از سایت نسبت به بقیه ساعت‌های شبانه روز بیشتر است، بخواهید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. واضح است در این ساعت بقیه سایت‌ها هم که از سرور مشترک با شما استفاده می‌کنند، مشغول فعالیت هستند. با توجه به محدودیتی که در این شرایط برای استفاده از منابع مورد نیاز به وجود می‌آید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بهترین عملکرد و بازدهی را از طریق سایت به دست آورید. تمام تلاش‌هایی که از قبل برای ارائه خدمات متنوع انجام داده‌اید، در چنین موقعیتی، از بین می‌رود و وفاداری و اعتماد مشتری را هم از دست می‌دهید. بنابراین به شما ثابت می‌شود که با وجود راحت بودن طراحی سایت از طریق سایت ساز، هدف مهم و اصلی شما از راه اندازی کسب و کار اینترنتی محقق نشده است.

نمی‌توانید پشتیبانی از سایت خود تهیه کنید.

برای موفقیت و رشد مداوم، مدت‌ها تلاش می‌کنید تا  بتوانید محتوای بسیار با کیفیت وارد سایت کنید و مخاطبان از آن استفاده بهینه ببرند. برای تمام موارد ریز و درشت موجود در سایت وقت و هزینه صرف کرده‌اید. بنابراین می‌توان گفت، یک منبع ارزشمندی از کسب و کار اینترنتی خود، در اختیار دارید. به همین خاطر، یکی از کارهایی که در چنین شرایطی باید انجام دهید، این است که تمام محتوای سایت را  حفظ و نگهداری کنید تا در آینده از آن استفاده شود. کسانی که با علوم کامپیوتر،طراحی سایت، نرم‌افزار و برنامه نویسی آشنایی دارند، می‌دانند که این عمل با عنوان Back Up گیری یا تهیه پشتیبان شناخته‌شده است. حالا فکر کنید که با سایت ساز، یک وب سایت را طراحی کرده‌اید و الآن نیاز به ذخیره‌سازی محتوای آن در قالب پشتیبان سایت دارید. این اجازه و امکان به شما داده نمی‌شود. چه حالی به شما دست می‌دهد؟ یعنی هر زحمتی که تا به امروز متحمل شده‌اید، به هیچ طریقی قابل دسترسی نیست. حتی اگر بخواهید در جای دیگر و در زمانی متفاوت کسب و کار اینترنتی خود را ادامه دهید، باید از اول اقدام کنید. به عبارتی دیگر، به راحتی نمی‌توان از این موضوع مهم، رد شد و آن را نادیده گرفت.

امنیت پایین اطلاعات شما و مشتریان شما در سایت سازها

در صورتی که بخواهید قسمتی از سایت خود را به دلخواه تغییر دهید. اگر این تغییر در فایل‌ها یا بخش مربوط به کد نویسی سایت باشد، هیچ دسترسی کاملی به این بخش‌ها ندارید. اگر یک‌ هاست جدا داشته باشید، می‌توانید با امکانات فراوانی که به واسطه آن برای شما فراهم می‌شود، هر تغییر دلخواهی را انجام دهید. با وجود هاست و سرور اشتراکی این شرایط محدود می‌شود و نمی‌توانید شخصی سازی مورد نظر خود را اعمال نمایید.

نمونه سایت موفق وجود ندارد.

یکی از روش‌هایی که می‌خواهیم راجع به میزان موفقیت و توانمندی یک کسب و کاری بررسی کنیم، این است که به سراغ نمونه کارها و سوابق کاری‌اش می‌رویم. در مورد سایت سازها هم این مورد صادق است. اگر قبل از انتخاب سایت ساز برای راه اندازی سایت خود، بخواهید که یک نمونه سایت به شما نشان دهند که با سایت ساز ساخته شده است و بهترین بازدهی و عملکرد را دارد، هیچ موردی پیدا نمی‌شود. این مطلب، به تنهایی گویای این است که طراحی سایت با سایت سازها، نمی‌تواند انتخاب بهینه‌ای باشد.

جمع‌بندی معایب استفاده از سایت سازها

مواردی که فهرست شد، شاید همه گزینه‌های موجود در طراحی سایت با سایت ساز و در واقع معایب استفاده از سایت سازها نباشد. اما به اندازه‌ای است که بتوان به راحتی انتخاب سایت سایز را برای ساخت سایت و شروع کسب و کار اینترنتی موفق، رد کرد. بنابراین با توجه دانشی که نسبت به معایب سایت ساز کسب کرده اید، حتی اگر دانش کافی برنامه نویسی ندارید، بودجه شما برای طراحی سایت اینترنتی کافی نیست و زمان برای شروع کار محدود است، باز هم سایت سازها را برای طراحی سایت خود انتخاب نکنید. راه حل‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید با مشورت افراد متخصص و با تجربه در زمینه طراحی سایت و همین‌طور از طریق جست و جوی دقیق و مطمئن به نتیجه مطلوب برسید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *